Fitnesz
Frissítve: 2016.04.03.

Vibrációs tréning. Jó neked?

A vibrációs tréning szebbé és fittebbé teszi a szervezetet, ráadásul gyorsabban, mint egy aerobic vagy konditermi edzés. A vibrációs pad helyes használatát azonban meg kell tanulni. Mert több kárt okozhatsz magadnak, semmint ránézésre gondolnád.  

Mire jó a vibrációs tréning?

Csak állsz egy padon enyhén behajlított térddel, szinte nem csinálsz semmit, és a háromdimenziós rezgés feszesebbé teszi a bőröd, formásabbá a csípőd, eltűnik a narancsbőr és még az izmaid is láthatóbbá válnak. Ez minden nő (és tegyük hozzá, elkényelmesedett férfi) álma. A vibrációs tréning valóban fittebbé és egészségesebbé tehet, ráadásul úgy, hogy nem kell órákat tréningezned.

 

Ám mégsem ajánlható, hogy bárki is csak úgy, a maga kedve szerint álljon a vibrációs gépre. Nézzük, mire kell ügyelni.

 

Mire jó, ha háromdimenzióban rezeg a tested?

 

A vibrációs pad eredetileg az űrhajózásban, majd az orvosi rehabilitációban és a sportsérülések utókezelésében játszott s játszik ma is meghatározó szerepet, innen került át napjainkra a fitnesztermekbe.

 

A pad háromdimenziós mechanikai rezgéseket generál, ezáltal erősíti az izmokat és az ízületeket, és úgy képes fejleszteni az izomrostokat, ahogyan a hétköznapi mozgás során nem, vagy nagyon ritkán használjuk. A tréning során vibrációs rezgés ellenében kell egy bizonyos testhelyzetet megtartanod, később ez különféle mozgáselemekkel párosulhat.

 

A padon több paraméter alapján állítható be a gyakorlatok ideje és intenzitása.

 

A rezgés 20-60 Herz közötti tartományban mozog, egy gyakorlatsort legfeljebb három percig végezhetsz, és a vibráció nagysága 1 és 4 milliméter között állítható.

 

A statikus feladatok, például a térdhajlítás és a pozíció megtartása a koordinációt segítik, míg a dinamikus gyakorlatok, például térdhajlítás közben lassú rugózó mozdulatok végzése az izomrostokra hatnak jótékonyan.

 

A vibrációs gépen soha se kiegyenesedve, nyújtott testhelyzetben végezd a gyakorlatokat, hanem a térded mindig enyhén behajlítva, el kell kerülni ugyanis, hogy a csontokat érje a terhelés, ellenkező esetben sérülés lehet a következménye. A rossz testtartás rendszeres géphasználat mellett az ízületek és szalagok instabilitásához vezethet.

 

Vigyázz a fejedre és igyál vizet

 

A vibrációs pad használatában a legfontosabb, hogy először a helyes testtartást sajátítsd el.

 

Különösen arra kell figyelned, hogy ne rezegjen a gyakorlat közben fejed, és ne remegjen a hangod.

 

A koponyában ugyanis a vibráció hatására rázódhat az agy, és a gyakorlatlan tréningező könnyen elszédülhet vagy súlyosabb esetben akár el is ájulhat.

 

Ezt a hatást erősítheti a folyadékhiány, ezért az edzés vagy rehabilitációs tréning előtt és alatt nagy mennyiségben kell vizet inni.

 

A vibráció ugyanis fokozza a vérkeringést, s ha ráállsz a gépre, a lábadban fokozódik a keringés, a fejedben viszont lassul, ami eszméletvesztéshez vezethet. A folyadékpótlás éppen ezért kulcsfontosságú.

 

Ügyelj a fokozatosságra

 

A paraméterek állításával fokozható a gyakorlatok intenzitása, de fontos, hogy egyszerre csak egy paraméteren változtass, és ha ez megterhelő, vagyis az izomzatod elfárad, akkor vissza kell lépni az előző szintre.

 

Eleinte csak huszonöt-harminc másodpercig végezd a gyakorlatokat, közöttük körülbelül ugyanennyi pihenőidőt tartva.

 

Később már akár egy percet is fordíthatsz egy gyakorlatra, a szünetek idejét is csökkentheted, és az edzés intervallumát is nyújthatod. De mindig figyelj a hatásra, és egy tréning ne tartson 20-25 percnél tovább.

 

A pihenésre és regenerálódásra az egyes gyakorlatok és az edzések között is mindig kellő időt kell hagyni. Ha úgy érzed, nem vagy képes megtartani a testhelyzeted, megkapaszkodsz vagy pozíciót váltasz, az bizony azt jelzi, hogy az izomzatod elfáradt – ilyenkor abba kell hagyni a gyakorlatot. A legtöbb esetben szédülés vagy izomfáradtság jelzi, ha túl hosszú vagy túl intenzív a tréning, ám ezek a tünetek néhány perces pihenést követően elmúlnak.

 

Mivel a vibrációs rezgés problémát is okozhat, a tréning csak úgy biztonságos, ha a megfelelő körülmények mellett és körültekintéssel alkalmazzák. Fontos, hogy egy képzett fitneszedző vagy a gyógytornász folyamatosan figyelemmel kísérje a gyakorlatok végrehajtását, mert a jelekből időben képes leszűri a megfelelő következtetést.

 

Mikor kerüld a vibrációs padot?

 

Több egészségügyi probléma fennállásakor nem szabad vibrációs tréninget alkalmazni.

 

Ízületi gyulladások esetén nem javallott, mert a folyadékkal megtelt ízület nyújtja az ízületi szalagokat, s ha ebben az állapotban éri a vibrációs terhelés, még tovább lazulhatnak a szalagok. Epekő és vesekő meglétekor a rázástól akár el is indulhat a kő, műtéti következményeket is maga után vonva.

 

Kerülendő a vibráció, ha szívritmuszavar áll fenn, a mellkas és a törzs ugyanis szinte minden testhelyzetben és mozgás során rázkódik a padon. A rezgések megzavarhatják a pacemakert, a fém protézis és a csont összerázkódása pedig sérülést okozhat. Epilepszia esetén a vibrációs tréning rohamot is kiválthat, az izmok hirtelen megerőltetése következtében.

 

Cukorbetegeknél csak nagy körültekintéssel alkalmazható a tréning. Enyhe diabétesznél, amely még nem érinti az alsó végtag keringését, a pontos inzulinszint beállításával és a mozgás alapos megtervezése után a rezgések jótékony hatással is lehetnek, a lábak vérkeringésének fokozása által. Súlyosabb cukorbetegek esetén azonban nem használható a vibrációs pad.

 

 

Hogyan vásárolj otthonra egy tréningpadot?

 

Ma már sokféle vibrációs pad kapható vagy rendelhető meg az interneten. Valójában akkor az igazi, ha vásárlás előtt kipróbálod. Ezt persze egy online felületen vagy egy áruházban nem teheted meg, ám körbenézhetsz a különféle szalonokban, beszélgethetsz az ottani szakemberekkel, vehetsz egy rövid, egyszeri tréning órát, s így már könnyebb és biztonságosabb lehet a döntésed. És az edzésterved is.

 

Milyen szempontokat tarts szem előtt a vásárlás előtt?

 

Nézd meg a pad zajszintjét. Több készülék is a kelleténél zajosabb, és ez nagyon zavaró lehet, s mellesleg akár a pad minőségéről is árulkodhat. Azt is nézd meg, mi a pad építőanyaga, ha fém, rendben, de ha műanyag, akkor nem valószínű, hogy strapabíró.

 

Nézd meg a műszaki paramétereket, a frekvenciatartomány 25-50 Hz közötti, a vibrációs amplitudó 1-4 mm közötti tartományban legyen. Ha ezek az adatok nincsenek feltüntetve a kiválasztott gépen, lépj tovább…

 

Fontos és árulkodó jel, hogy a géphez tartozik-e részletes útmutató és tréningleírás, esetleg video. S persze általában elmondható, hogy a neves márkák viszonylag vagy valóban drága gépei aligha keltenek csalódást. Az ár / érték arány ezen a területen valóban érvényesül. Ha a padhoz kiterjesztett garancia és esetleg ügyfélszolgálati elérés is jár, az már a megbízhatóság jele lehet. És vigyázz, sok a hamis gyártmány, ráadásul azok is tízezrekbe kerülnek.

Következő oldal 1
Betöltés...
(4)
Pozitív értékelés (4) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: