Szépség
Frissítve: 2022.07.19.

Fast fashiontól az alakra szabott ruhákig

A divat alakulása itthon és a nemzetközi pororndon. Mi a trendi, mire van igény, hogy öltözködjünk? - interjú Kálomista-Könczöl Alexandrával

Manapság a kényelmesebb, komfortosabb ruhák hódítanak, megint a melegítő lesz a trendi viselet?

 

Az elmúlt két év pandémiás időszaka sok mindent felborított, ezért is jellemző a melegítők megjelenése. Mivel sokáig nem mehettünk sehova, és otthon szeretünk kényelmesebb darabokat viselni, ám a csinos megjelenéshez is ragaszkodunk, ezért jelentek meg az áruházak polcain a csinosabb szettek, amelyekben ki lehet menni az utcára is. Trendnek trend, de nem mondanám azt, hogy feltétlenül szereti mindenki viselni, de az valóban igaz, hogy nagyon sok helyen megtalálható.

 

A divat újra és újra ismétli önmagát, jelenleg a crop topok, bőszárú nadrágok, trapéz nadrágok és batikolt minták korát éljük újra, ez melyik évtizedre/évtizedekre volt leginkább jellemző?

 

Ez az egyik kedvenc divatirányzati korszakom, mert új lenni, mert merész lenni, és ez nem más volt, mint a 70-es, kicsit a 80-as évek, vagyis az úgynevezett hippi korszak. Ezeket a mintákat főleg az amerikai hippi mozgalomnak, a szabadság életérzésnek és a pszichedelikus drogoknak köszönhetjük. Ezeknek a lenyomatát láthatjuk a mostani intenzív színhasználatban, formákban, mintákban. Igen. a 70-es, 80-as évek divatját éljük újra. Ám ezzel a stílussal az a probléma, hogy csak egy szűk rétegnek szól, nem mindenkinek, és nem minden testalkaton áll jól, mivel akkoriban a magas, vékony, atletikus testalkattal rendelkező nő volt az ideál, de napjainkban nem ez a jellemző.

 

A Nagea márka elég különleges, nem megszokott darabokat is lehet vásárolni, te követed a divat éppen meglévő hullámait vagy inkább különleges, kortárs ruhák megalkotása a célod?

 

Nem követem az aktuális divatot. Én különböző testalkatokhoz tervezek, és számomra maga az egyén a fontos. Azt gondolom, hogy az egyéniségünk, az ízlésünk nem függ a divattól. Azt tartom a legfontosabbnak, hogy ismerjük meg magunkat, a személyiségünket, hogy az alkatunknak mi az, ami előnyös, és mi az, ami kevésbé, és ugyanez igaz a színekre is. Ebből az adathalmazból áll össze az, amit úgy nevezünk egyéniség és kisugárzás. Mindig arra törekszem, hogy olyan ruhákat alkossak, amik különböző testalkatoknak, személyiség típusoknak is jól állnak. És az alapmodell rájuk szabható legyen. Ezzel együtt fontos számomra a környezettudatosság is, ezért én főleg zero waste mintákkal, hulladékmentes szabással dolgozom.

 

 

A Nagea főleg az érett hölgyek ruhatárát célozza meg.

 

Azt gondolom, minden nő életében elérkezik az az életszakasz, általában olyan 30 év felett, amikor már nem kísérletezget, nem az van, hogy minden jól áll, mindent felvehet, hanem tudatosan, meggondolva kell öltözködnie, és ha már, tudja, mi áll jól neki és mit szeret viselni, mindezt kombinálva egy sokkal magabiztosabb megjelenést érhet el. Viszont egy huszonéves lány ezzel még nem foglalkozik, mert kísérletezget, hiszen csak kezdi megismerni önmagát. Harminc fölött viszont változik a test, a szerepkör, már belép a családalapítás is, és ekkor jön el az az időszak, amikor már mindenki szeretné tudni, mi az, ami jó, és mi az, ami kevésbé jó a számára. A másik szempont az árkategória. Mivel az egyedi darabok valóban drágábbak, mint a fast fashion ruhák, emiatt inkább a harminc és a felettiek vásárolnak, tehát így is van bepozícionálva a Nagea.

 

Magyarországon mikor váltak keresetté a divattervezők által készített különleges, kifejezetten egyedi ruhák, manapság a virágkorát éljük vagy inkább csak az elején járunk?

 

Szerintem ez változó. Volt egy időszak, ugye régen, amikor a méretes szabóságok, varrónők korát élték, egész a 80-as évekig.  Aztán megjelentek Magyarországon a nagyobb divatházak, de csak elvétve, és Budapesten, vidéken általában továbbra is varrónők „szabták meg a divatot”. Ma már rengeteg a divattervező, egyre nagyobb az igény az egyedi ruhákra, viszont még mindig nehéz elmagyarázni, nehéz rávilágítani arra, hogy egy egyedi darab miben különbözik egy fast fashion darabtól. A fast fashion mindenhol körbevesz minket, 5000 forintért lehet venni már nadrágot, leárazva 3000-ért, és a vásárlók nincsenek tájékoztatva, ami egyébként gyakran a mi hibánk, a tervezőké, hogy miért drágább egy egyedi darab. Ezért sokan nehezebben adnak ki egyedi darabra, pedig utána nem bánják meg, mert jobb a minősége, sokkal tovább bírja az anyaga. Sokszor szembesülök a meglepődéssel: egy nadrág lehet 30-40 ezer forint… igen, lehet annyi, és rendben is van egy egyedi darabnál. Persze mi, tervezők azt is megértjük, hogy nincsen erre mindenkinek kerete. De azt veszem észre, hogy mindezek ellenére egyre nyitottabbak az emberek, egyre többen jönnek el a divatbemutatókra és kíváncsiak a munkáinkra. Szóval bízzunk benne, hogy a számuk folyamatosan csak nőni fog.

 

Szerző: Gelencsér Janka
Fotó: Nagea

Következő oldal 1
Betöltés...
(10)
Pozitív értékelés (10) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: