Étrend
Frissítve: 2020.02.26.

Böjt: tavaszi nagytakaritás

A testi- és lelki felfrissülés a hosszútávú egészség fenntartása érdekében nélkülözhetetlen időnként. A böjt időszakában sokan kezdenek méregtelenítő kúrákba, léböjtbe vagy akár diétába. Ilyenkor azonban nem a fogyáson van a hangsúly. Nézzük, böjt idején mit is tehetünk testi- és lelki egészségünkért!

A nagyböjt hamvazószerdán – idén február 26-án – veszi kezdetét, és húsvétig tart. Ez az időszak hagyományosan húsmentes, sőt a többség ilyenkor nem fogyaszt tojást és tejterméket sem. Ma azonban a böjtnek már rengeteg változata van, de ami mindegyikben közös, az a valamilyen megvonás. Legyen szó húsról, péksüteményről, vagy akár sorozatnézésről…, nélkülözésük jó hatással lehet mindennapjainkra.

 

Bár sokan elképzelhetetlennek tartják, hogy kevesebb marhasteaket vagy rántotthúst egyenek, mégis egyre többen teszik le a voksukat a húsmentesség mellett. Paul McCartney Meat Free Monday (azaz húsmentes hétfő) nevű mozgalma többek között azért jött létre, hogy népszerűsítse a húsmentes étkezés gondolatát. A világon számos vezető egészségügyi szervezet állapította meg, hogy a kevesebb vörös- és feldolgozott hús fogyasztása jótékony hatással van szervezetünkre.

 

A heti három alkalomra csökkentett hús-, és a több növényi étel fogyasztása olyan korai halálokok megelőzését segítheti, mint a rák, a szívbetegségek, vagy az agyvérzés. Nem mellékesen, a pénztárcánkkal is kíméletesebb. Rengeteg pénzt spórolhatunk meg, ha egy héten három- vagy négy alkalommal hús helyett más fehérjebevitelt választunk.

 

Nem mindenki folyamodik azonban olyan drasztikus lépésekhez, mint a hús negyven napon át tartó megvonása. Ha mégis szeretnénk tenni valamit a testünkért, kezdhetünk olyan, kevésbé szigorú lépésekkel, mint például a reggelirre való odafigyelés. Bizonyára sokszor előfordul, hogy a reggeli rohanás közben egyszerűen nem marad időnk enni.

 

A nap első étkezése azonban nagy hatással van szervezetünk további működésére, így a böjtöt rögtön indíthatjuk azzal, hogy időt szánunk a reggelink elfogyasztására. Második lépésként próbáljunk meg figyelni arra is, hogy mit fogyasztunk. Igazán jó dolog, ha egy ilyen elköteleződést nem szenvedésként, hanem örömként tudunk megélni.

 

Az ugyan finom, de zsírban és finomított szénhidrátokban gazdag péksütemények helyett például fogyaszthatunk cukormentes müzlit.

 

A testi megtisztulás mellett a lelki felfrissülésre is érdemes hangsúlyt fektetni ebben az időszakban. Gyakran hallhatjuk azt a mondatot, hogy „az idő a legnagyobb érték”. Mégis, ha belegondolunk, sok olyan szokást alakítunk, melyek időigényesek, és ennek ellenére nem kifejezetten gyümölcsözőek. A sorozatnézés például egy ilyen szokássá vált.

 

Ha böjt szintjén nem is akarunk elköteleződni, érdekes akár egy hétig kipróbálni, milyen hatással jár, ha valami hasznossal helyettesítjük régi szokásunk. Az időnket tölthetjük például aktív pihenéssel, kapcsolatépítéssel is, vagy akár e kettő összekötésével is, mint egy közös séta, vagy a barátokkal való társasparty.

 

Végső soron pedig elengedhetetlen, hogy ne csak ismerjük a mérték fogalmát, de gyakoroljuk is, hiszen mind a hús-, a péksütemény fogyasztás, és a sorozatnézés tekintetében következményekkel jár a mértéktelenség. A böjt tehát elsősorban nem a testsúlyról, hanem inkább az önfegyelemről és a tudatosságról szól. Legyen szó bármilyen megvonásról, segít rávilágítani arra, hogy mi az, ami hosszútávon segíti testi- és lelki egyensúlyunk megtartását.

 

 

Szerző: Hive Create / Mixit

 

 

 

Következő oldal 1
Betöltés...
(1)
Pozitív értékelés (1) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: