Étrend
Frissítve: 2016.09.19.

Rejtőzködő koffein

Ha nem vagyunk elég körültekintőek, lépten-nyomon koffeint veszünk magunkhoz anélkül, hogy sejtenénk.

 

Mi minden tartalmaz koffeint?

Tévedés azt gondolni, hogy csak a kávéfüggő és a kólamániás fiatalok fogyasztanak a kelleténél több koffeint. Miként tévedés azt hinni, hogy csak a barna színű folyadékok, mint a kávék és üdítők tartalmazzák ezt a serkentő anyagot.

 

Nagyon sok az ún. rejtett koffeintartalmú ital, amelyről az íze alapján, azaz anélkül, hogy elolvasnánk az apró betűs termékleírást, senki nem gondolná, hogy serkentőt tartalmaz. Pedig sok csokoládéba, narancs ízesítésű üdítőbe, energiaitalokba és sportitalokba is adagolnak koffeint, ráadásul még akár nagyobb mennyiségben is, mint amennyi a kólában található. Sőt, az orvosságok és különböző gyógyfüvek is tartalmazhatnak rejtett koffeint, amelyeket főként felnőttek használnak rendszeresen, így rájuk nézve jelenthet veszélyt.

 

Mit iszik a gyerek?

 

A gyerekek sem maradnak ki a veszélyeztetettek köréből, kutatások szerint – ha a kiskorúak nem is ihatnak kávét, mert ezt a szülők többsége tudja és be is tartatja – mégis annyi koffeinhez jutnak naponta, amennyitől egy felnőtt szervezete is felpörögne. Aztán csodálkozunk, ha a gyerek este nehezen alszik el vagy forgolódik. Ennek természetesen nem a sok dupla kapucsínó, hanem a mértéktelen üdítőital-fogyasztás az oka.

 

Míg az 5-7 éves korosztály átlag s naponta mintegy 50 milligrammnyi koffeinhez jut, addig az idősebbek, a kamaszok ennek akár a háromszorosához. Kisgyerekek esetében már a 78 milligramm/testsúly kilogramm koffein is súlyos következményekkel járhat, ezért is fontos, hogy a szülő odafigyeljen, valójában mit is iszik a gyereke…

 

Az üdítőitalok nemcsak a koffein-, hanem a magas cukortartalmuk miatt sem ajánlottak a gyerekek, sem a felnőttek számára, tápértékük mindeközben egy szemernyi sincs. Megakadályozni a fiatalok üdítőital fogyasztását roppant nehéz, hiába az otthoni tiltás, hiába csak ásványvizet iszik a család, egyrészt főleg kamaszkorban erősebb minta a baráti kör, másrészt, ha az iskolában már nem is, de a boltokban könnyen és viszonylag olcsón hozzáférhetnek.

 

Intő jelek, tünetek

 

Alapesetben a koffein mértéktelen és rendszeres fogyasztása némi felpörgéssel és nehezebb elalvással jár, ezek lehetnek az intő jelek. De a sok koffein a gyerekeknél és felnőtteknél is súlyosabb problémákhoz vezethet.

 

A koffein-túladagolás enyhébb formában émelygést, hányingert, hasmenést, szédülést és gyakori vizelési ingert okozhat, súlyosabb esetben azonban emésztési, szív- és légzési zavarok kialakulásához vezethet. Bár hazai adatok e téren még nincsenek, de intő lehet egy amerikai felmérés, amely szerint egy évben közel négyezer koffeinmérgezéses beteg kerül az ambulanciákra, és csupán egyharmaduk felnőtt. Ráadásul a túladagolt gyermekek közel fele 6 évesnél is fiatalabb.

 

Míg a gyermekeknek a kis mennyiség is árthat, a túl sok serkentő a felnőttek számára is káros, bár az átlagos koffeintartalmú italokból óriási mennyiséget kell meginni ahhoz, hogy komoly egészségügyi problémát okozzanak. Egy felnőttnek naponta 500 milligrammnál kevesebb koffein fogyasztása javasolt, ez legfeljebb 4-6 csésze kávét jelent vagy maximum két – nem direkt túl erős – energiaitalt.

Következő oldal 1
Betöltés...
(0)
Pozitív értékelés (0) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: