Lélek
Frissítve: 2017.03.15.

Így küzdd le a félelmet, ha több ember előtt kell beszélned

Minél felkészültebb vagy, annál jobban fog menni a beszéd. Ez azonban nem csak arra vonatkozik, hogy tudod, mit fogsz mondani. Lelkileg is fel kell készülni, és a félelmet, szorongást legyőzni sokkal nehezebb. De ebben is segítünk.

Hogyan kell tömeg előtt beszélni.

Szedd össze a gondolataidat

 

Minden előadás megtervezésénél elsődleges, hogy nyugodtan leülj, és végiggondold, miről is szeretnél beszélni. Ez akkor is fontos, ha nem előre tervezetten kell felszólalnod, és nincs sok időd a készülésre. Mielőtt megszólalsz, egy-két perc alatt magadban fusd át a témákat és állítsd fel a sorrendet, mit mikor mondanál, hogy összeszedett legyen a beszéded.

 

Előadás közben nyugodtan tarts rövidebb szüneteket – ezek segítenek, hogy ne kalandozz el túlságosan és a témánál maradj.

 

Írd le

 

Ha nem spontán beszédet tartasz, tervezd meg a szavaidat. Azzal, hogy leírod, mit szeretnél mondani, sokkal jobb előadást tervezhetsz. Mert egyrészt világossá teszed a magad számára, mit szeretnél közölni, másrészt eldöntheted, miután már feketén-fehéren láttad is, hogy ezt hogyan szeretnéd elmondani.

 

Mondd el hangosan

 

Gyakorold az előadásod fennhangon. Hagyd, hogy a szavak szépen sorjázzanak egymás után, és figyeld meg, hogy természetes módon hová épülnek be ritmusváltások, hol van szükséged szünetet tartani. Igazítsd ezeket a mondanivalódhoz.

 

Képzeld el a sikered

 

Az egyik módja a félelem leküzdésének, ha ráveszed magad, hogy a kudarctól való szorongás helyett a sikert vizualizáld.

 

Ha elönt a félelem, tudatosítsd magadban, mi történik, majd mondd, hogy: stop. Ezután rögtön „javítsd ki” az élményt, és tervezd meg a pozitív képet. Lásd magad, ahogyan hatásosan kommunikálsz sok ember előtt. Képzeld el, hogy szemkontaktust teremtesz emberekkel és magabiztosan éled át az események sorát.

 

Ismerd a közönséged

 

Fontos előzetesen azt is végiggondolnod, kiknek fogsz előadást tartani. Tegyél fel magadnak kérdéseket ezzel kapcsolatban: Miért jönnek el? Miről szeretnének hallani? Te mit szeretnél, milyen benyomással távozzanak?

 

Önts hitet magadba

 

A legszörnyűbb percek azok, amikor tudod, hogy most a te beszéded következik, de még várnod kell. Ha ilyenkor ragad magával a szorongás, az biztosan kihat a beszédedre, de legalábbis az első részére (ha óriási erőfeszítéssel sikerül is úrrá lenned rajta). Ezért különösen fontos, hogy legyen egy olyan módszered, amivel ilyenkor megnyugtathatod magad, megelőzve, hogy elöntsön a pánik.

 

Bevált módszer, ha kitalálsz egy saját mantrát: egy pozitív, megerősítő kifejezést vagy mondatot, amit folyamatosan és ritmusosan ismételgethetsz magadban, s közben az egyenletes légzésre is ügyelsz. Ha vallásos vagy, ugyanilyen hatásos, ha elmondasz magadban egy rövid imát.

 

Lélegezz és légy önmagad

 

Vegyél egy mély levegőt, és állj oda teljes jelenléttel a közönség elé. Gyakorold az egyenletes légzést akkor is, amikor otthon hangosan elmondod a beszédet, élesben pedig figyelj oda a levegővételre.

 

Ne foglalkozz addig a közönséggel, amíg nem vagy nyugodt és lélekben kiegyensúlyozott.

 

De ha már kényelmesen érzed magad, elkezdhetsz ráhangolódni a hallgatóságra. Ez nem kerül erőfeszítésbe, egyszerűen érezni fogod a kollektív figyelmet, és észlelni azt is, ha az érdeklődés lankad – ilyenkor bevethetsz egy szünetet vagy ritmusváltást (felgyorsítasz vagy lelassítasz).

 

De ilyenekkel csak akkor kísérletezz, ha gördülékenyen megy az előadás, és olyankor se fordíts erre túl nagy figyelmet, mert ha túlságosan a közönségre koncentrálsz, az összezavarhatja a mondandódat.

 

Mosolyogj

 

 

Nincs lefegyverzőbb dolog a mosolynál. Egy mosoly mindig oldja a hangulatot. Hatására endorfin termelődik, ezáltal segít a feszültség és szorongás leküzdésében, s emellett a mosoly látványa a másik felet is kellemes érzésekkel tölti el. Gondolj erre akkor is, amikor az előadást követően a kérdéseket fogadod: egy mosoly egyrészt kérdezésre bátoríthat, másrészt pedig a kritikus hangokat is tompíthatja.

 

Légy büszke és bátor

 

Gondolj büszkeséggel magadra, már akkor is, amikor belépsz a terembe: hiszen jelenleg itt te vagy a legbátrabb ember. Hagyd, hogy eltöltsön a magabiztosság érzése. És tudd: a félelem bármikor beléphet az ajtón, de te kitartóan és hatékony fegyverekkel szállsz szembe vele.

 

Tudatosíts minden pillanatot, amikor felülkerekedtél a félelmeden, és meríts erőt belőle. Így egyre könnyebb lesz legyűrni, s így minden következő beszéded jobban sikerül majd, mint az előző. És ez a legfontosabb.

Következő oldal 1
Betöltés...
(1)
Pozitív értékelés (1) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: