Étrend
Frissítve: 2016.03.11.

Csiribí-csiribá…flavonoidok!

Egyél sok pirosat! Nemcsak egészséges, de fogyni is tudsz tőle…Hogyan segítenek a piros-vörös-lila zöldségek és gyümölcsök? A flavonoidok a varázsszó. De mik azok a flavonoidok és miként hatnak?

 

Eper, cseresznye, flavonoidok.

A flavonoidok kifejezés olyan vegyületcsoportokat takar, amelyek növényekben találhatók meg, többek között a növények színét is szabályozzák, és számos gyógynövény jótékony hatásáért felelősek. Magyar felfedezés, amit Szent-Györgyi Albertnek köszönhetünk, s 1930 óta ismert.

 

Számos vizsgálat foglalkozott már azzal, milyen egészséges, ha sok flavonoid-tartalmú ételt eszünk, ám most az is kiderült, e jótékony hatású vegyületek a súlyunk kordában tartását is segítik.

 

Egy 24 éven át tartó kutatásban a Harvard Egyetem tudósai azt vizsgálták, miként hat a flavonoidokban gazdag étrend a testsúlyra. A széleskörű vizsgálatban 124 ezer középkorú és idős ember adatait használták fel, étrendjüket, testmozgásukat és életmódjukat is figyelembe véve.

 

Eredményeik szerint azok az emberek, akik flavonoidokban gazdag étrendet követtek, sokkal jobban megőrizték a súlyukat (néhányan közülük még fogytak is).

 

Ráadásul ez a hatás akkor is megmaradt, amikor figyelembe vették a dohányzást és a fizikai aktivitást is, mint befolyásoló tényezőt.

 

A vizsgálat arra is kitért, milyen típusú flavonoidok a leghatékonyabbak a súly kordában tartását illetően. Az antocianinok végeztek az első helyen: a pirosas bogyós gyümölcsökben, mint a cseresznye, eper, áfonya, ribizli, szőlő és a retekfélékben, de a céklában, lila káposztában és a padlizsánban is (alapvetően a pirosas-lilás színű gyümölcsökben és zöldségekben) nagy mennyiségben megtalálhatók. Érdemes tehát ezekből az egyébként is egészséges – többek között gyulladáscsökkentő és immunerősítő hatású – zöldségekből és gyümölcsökből minél többet fogyasztanunk.

 

A keserű csokoládé és a vörösbor is tartalmaz jótékony hatású flavonoidokat, s az almában, zöld teában és hagymafélékben is megtalálhatók a testsúly megőrzése szempontjából is előnyös formában ezek a vegyületek.

 

A kutatók szerint a flavonoidokban gazdag étrenddel kiküszöbölhetjük azt a hatást, ami a kor előrehaladtával az anyagcsere lassulása, hormonális változások és az izomtömeg csökkenése miatt folyamatos hízáshoz vezetne.

 

Egy korábbi, harvardi felmérés szerint az emberek 18 és 49 éves koruk között, tehát már fiatal felnőtt korban is, átlagosan fél-egy kilót híznak évente.

 

Ha ezt a folyamatot meg lehet akadályozni, az már óriási egészségügyi előnyökkel jár hosszú távon. Az elhízás és a jelentős túlsúly ugyanis jelentős egészségügyi kockázatokat is okoz: a krónikus betegségek, a  diabétesz, a daganatos és a kardiovaszkuláris megbetegedések kialakulásának esélye is megnő.

 

Az ideális testsúly elérése és megtartása tehát önmagában is előnyös, hát még, ha ezt az egészségünkre egyébként is jótékonyan ható étrenddel kifejezetten segíthetjük.

Következő oldal 1
Betöltés...
(1)
Pozitív értékelés (1) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: