Fitnesz
Frissítve: 2016.04.26.

Intő jelek: hagyd ki az edzést. Ez már nem csak egy kis izomláz…

Ha nem figyelsz oda a tested árulkodó jeleire, ha túlhajtod magad, azzal a sérülést kockáztatod. Mutatjuk, mire ügyelj, hogy észrevedd, a szervezetednek ma pihenésre van szüksége, és nem edzésre… 

Ha nincs fájdalom, nincs eredmény, tehát ne nyafogj, szorítsd össze a fogad, és bármennyire is fáj, csináld tovább... Így leszel egyre erősebb, így épül az izom. És valóban, ahhoz, hogy edzettebbek legyünk, folyton egy kicsit tágítanunk kell a tűréshatárunkat.

 

Ám nem erősebbek, hanem sérültek leszünk, ha túl gyorsan akarunk fejlődni, és nem hagyunk időt a szervezetünknek ahhoz, hogy hozzászokjon a változáshoz.

 

Szép, ha valaki olyan kitartással és elszántsággal bír, hogy képes fájdalom mellett is edzeni, ám ahhoz, hogy egészséges legyen az edzés, legalább olyan fontos a megfelelő minőségű és mennyiségű pihenés, mint a kemény izommunka. Ezért légy tudatos, és vedd észre a jeleket, amelyek arra utalnak, hogy az izmaid túl fáradtak.

 

1. Ha reggel sírni szeretnél, amikor kikelsz az ágyból.

 

Úgy érzed, átment rajtad az úthenger? Vagy nehézséget okoz, hogy felülj vagy felállj? Még, ha nem is fáj kifejezetten, ezek egyértelmű jelei annak, hogy a testednek lazításra van szüksége. Az egyetlen, amit ilyenkor tehetsz, a pihentetés mellett a nyújtás, de azt is csak óvatosan.

 

2. Ha nehezen veszed a lépcsőket.

 

Persze, szép is volna, ha egy intenzív combizom edzést követően könnyedén tudnál lépcsőzni… Ám ilyenkor tudatosítsd, hogy békén kell hagyni a lábizmaid egy kis időre, és

 

térj át egy másik izomcsoport edzésére aznap, vagy kardiózz

 

– utóbbi segíthet felgyorsítani is a regenerálódási folyamatot.

 

3. Ha az izomlázad nem enyhül a mozgás hatására.

 

Egy kis reggeli izomláz közvetlenül felkelés után teljesen természetes, ám ha még egy óra múlva sem enyhül, miután már egy kicsit bejárattad az izmaid, akkor bizony túl fáradtak azok az izmok. Tarts pihenőnapot.

 

4. Ha napokig elhúzódó izomlázat érzel.

 

Az izomláz rendszerint nem jelentkezik túl gyorsan: a legtöbb esetben 24-48 órával az edzést követően éri el a csúcspontját. Ám ha három-négy napig is elhúzódik, és nem akar javulni, valamint intenzív a fájdalom, amellett, hogy eszedbe ne jusson rádolgozni, érdemes felkeresni az orvosod is, hogy megelőzd a komolyabb bajt.

 

5. Ha egy bizonyos ponton éles fájdalmat érzel.

 

Ha éles vagy mély fájdalmat, illetve kifejezetten intenzív húzódást érzel egy bizonyos izomcsoportnál, akkor a tested azt jelzi, hogy nagyon túlerőltetted az adott izmokat, sőt, elképzelhető, hogy már sérülést is okoztál magadnak. Ha nem enyhül gyorsan a fájdalmad, irány az orvos.  

 

6. Ha fájdalomcsillapítóra van szükséged, hogy kibírd az edzést.

 

Nem túl jó ötlet. Ha csak egy adag fájdalomcsillapítóval tudod végigcsinálni, inkább hagyd ki az edzést. Nyilvánvaló, hogy nem tennél vele jót magadnak, se a testi, se a lelki egészségednek. Legyen az edzés a munka mellett örömforrás is.

 

Tanuld meg élvezni, tanuld meg figyelni, hogyan fejlődik a tested (hosszú idő alatt!), és

 

tanuld meg közben, hogy megbocsáss magadnak, ha nem megy olyan jól az edzés, ahogyan eltervezted.

 

Szeresd a tested, ne sanyargasd, meg fogja hálálni. 

 

7. Ha sötét a vizeleted, és az izmaid megduzzadtak.

 

Ha reggelente kissé sötétebb a vizeleted, az teljesen természetes. Ám ha ez az állapot napközben is fennáll, különösen, ha vöröses-sötétbarna színű lesz a vizelet, illetve ha az izmok megduzzadásával is társul, sürgősen fordulj orvoshoz.

 

Van egy ritka, ám nagyon súlyos, életveszélyes kórállapot, a rhabdomyolysis, amikor a szervezet az izomzat egyes proteinjeit kiválasztja a vizeletbe. Erről árulkodik a vizelet sötét színe, s a folyamat vesekárosodáshoz vezethet, ezért fontos a mielőbbi orvosi beavatkozás. Izomtrauma és extrém fizikai aktivitás is lehet a kiváltó okai között, és ritkán, de intenzív edzőmunkát végzőknél is kimutatták ezt a betegséget.

 

Fotó: shutterstock.com

Következő oldal 1
Betöltés...
(5)
Pozitív értékelés (5) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: