Wellness
Frissítve: 2016.03.01.

Így reagál a tested a szakításra

Ha összetört a szíved, az nemcsak a lelked viseli meg, de a tested is. A fájdalom hatással van a szervezeted működésére. De milyen negatív következményekkel kell számolni?

 

Szakítás és stressz

1. Pillanatokkal azután, hogy a szakítás tudatosítása hókon nyomott,

 

a pulzusod lelassul – így reagál a szervezet minden olyan szociális visszautasításra, vagyis egy másik embertől származó bántó elutasításra, ami váratlanul érinti az embert.

 

2. Miután a kezdeti sokk elmúlt,

 

komoly érzelmi stressz veszi át a helyét, miközben zakatolnak a fejedben a kérdések: Mit csináltam rosszul? Most már örökre magányos leszek? Vegyek magamnak inkább egy macskát, az legalább nem fog itthagyni?...

 

Ez a stressz olyan hatással lehet a szimpatikus idegrendszeredre, hogy tartósan megemeli a kortizol stresszhormon szintjét, s megnöveli ezáltal a gyulladások kialakulásának kockázatát.

 

Az alvásod minősége romlik, az emésztésed és az immunrendszered is gyengébben működik: egész éjszaka forgolódsz, nincs étvágyad, és minden héten elkap a nátha.

 

A megszakad a szív kifejezés és nagyon ritka állapot is ennek a jelentős stressznek lehet a következménye. Ilyenkor az érzelmi distressz komoly károsodást okoz a szívben, átmenetileg megnagyobbodik, feltehetően a szimpatikus idegrendszer eltúlzott válaszreakciójának következményeként.

 

3. Úgy érzed, fizikai fájdalommal birkózol.

 

Egy friss tanulmány ezt azzal magyarázza, hogy a fizikai fájdalom érzékeléséhez köthető agyi régiók akkor is aktivizálódnak, ha egy társas elutasítás vagy veszteség ér bennünket. S ha nagyon intenzív a lelki fájdalom, azt fizikai fájdalomként is megélhetjük.

 

4. Nehezen tudsz tiszta fejjel gondolkozni, szétszórttá válsz. 

 

Várod a tárgyalóban a heti meetinget, ami minden csütörtökön beütemezett programod, s fél óra is eltelik, mire rájössz, hogy még csak kedd van…

 

Impulzívabb is vagy, mint egyébként. A kritikai gondolkodási képesség és az önkontroll is csökken a szakítást követő időszakban. De tehetsz ellene: a meditáció és a jóga sokat segíthet, hogy csökkentsd a stresszt, és visszanyerd a kontrollt az érzelmeid felett.

 

5. Az egyetlen ember, az az ételfutár,

 

akivel kapcsolatban érdekel, hogy mit akar közölni veled. Vele beszélgetsz is („Hello” és „köszönöm” – ennyi éppen elég, nem?) Nyugodj meg, el fog múlni ez az állapot, ahogyan a progeszteron szinted elkezd emelkedni, amikor magányosnak érzed magad. Ez pedig jó dolog, hiszen a hormonszinted képes motiválni arra, hogy keresd a társas kontaktust.

 

6. Hónapokkal később, amikor már úgy érzed, sikerült továbblépned,

 

még mindig lehet némi testi tünete a szakításnak: leginkább a hajhullás, illetve a hajad elvékonyodása, amely a komoly érzelmi megterhelés következménye.

 

A hajhagymák ennek hatására a növekvő fázis helyett pihenő üzemmódba kapcsolnak át. A haj növekedési fázisából adódóan azonban ez a folyamat a stressz kezdetét követően leghamarabb három hónap elteltével jelentkezik, tehát ilyenkor észleled először a hajtömeged megcsappanását. Ne aggódj, visszanő majd, és meg is fog erősödni a hajad.

 

Fotó: pixabay.com

 

Következő oldal 1
Betöltés...
(2)
Pozitív értékelés (2) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: