Wellness
Frissítve: 2016.09.07.

Hogyan használd a szaunát?

A szauna célja, hogy a meleg és a hideg váltakozó hatásainak előnyét kiaknázhasd. Ám, hogy valóban csak az előnyeit élvezhesd a szaunázásnak, nem árt tudni, hogyan is kell jól csinálni.

Szauna használat

1. Szaunázás előtt

 

Kerüld az alkoholt és a nehéz ételeket 

 

Nem túl bölcs dolog teletömni magad szaunázás előtt. Ha viszont mégis így jön ki a lépés, és nem szeretnél lemondani a finom és laktató ételről, akkor várj legalább egy órát, mielőtt beülnél a melegbe. Némi könnyű harapnivalót viszont nyugodtan magadhoz vehetsz a szaunázást megelőzően. Amire azonban nagyon figyelni kell, hogy ne fogyassz alkoholt a szaunázás előtt és alatt. Ezzel ugyanis jócskán megnövelnéd a dehidratáció esélyét. Az alkohol nedvességet von el a szervezetből, és a szauna is ugyanezt teszi… Ezért is fontos, hogy folyamatosan pótold a folyadékveszteséget szaunázás közben és után is. Mivel izzadás közben nemcsak vizet, de sót is veszítesz, érdemes egy kis sós snacket megenni, miután végeztél.

 

Szánj időt rá

 

Egy kapkodós szauna szeánsz nem túl ellazító élmény, ugyanakkor az is igaz, hogy jobb egy kis időt eltölteni a szaunában, mint semennyit… Ez persze az egyéni habitusodtól is függ, és attól is, milyen hatással van rád a szaunázás. Gyorsan feltölt energiával, ezért szeretsz inkább reggel néhány percet eltölteni a kabinban, ami még belefér a szűkös időkeretbe, vagy inkább teljesen ellazít, és ezért a legjobb, ha utána nem kell csinálnod semmit, így a péntek délutánokra időzíted, hogy teljesen relaxált állapotban kezdhesd a hétvégét. Figyeld meg, hogy mi az ideális számodra, és adj magadnak ennek megfelelően elegendő időt, hogy közben ne folyton az órát kelljen vizslatnod.

 

Meztelenül jobb 

 

Ha nincs olyan szerencséd, hogy egy házi szauna birtokosa lehess, és egy wellness fürdőben adózol eme élvezetnek, akkor az elején talán kényelmetlenül érzed magad, hogy meztelenül ülj be a kabinba. Pedig jól teszed, ha így döntesz. (A legtöbb spában ma már biztosítanak erre lehetőséget, a legideálisabb esetben a fürdőruhában szaunázóktól külön részlegben, és külön a férfiak és a nők számára.) Az ok nagyon egyszerű: az izzadással a pórusaid megtisztulnak a szennyeződésektől, ám ha fürdőruhát viselsz, a ruha anyaga elnyeli ezeket, ami pedig akár irritálhatja is a bőröd.

 

Amikor a kabinból kilépve megmártózol a hűvös vízben, az lemossa rólad az izzadságot és a piszkot, ám ha ezt fürdőruhában teszed, esély van rá, hogy nem sikerül mindent eltávolítani, a következő körre pedig magaddal-magadon viszed a maradék koszt és izzadságot, ami a magas hőmérsékleten még jobban kikezdheti a bőröd.

 

Zuhanyozz szaunázás előtt is 

 

Mielőtt belépnél a kabinba, állj be a zuhany alá. Ne hagyd ki lustaságból, s mondván, teljesen tiszta vagy, ez nem csak azért hasznos, mert megtisztítja bőröd. Egy meleg vizes zuhany segít megnyitni a pórusokat is, így azok könnyebben megtisztulhatnak.

 

A szauna hőmérséklete többnyire 80 és 100 fok közötti tartományban mozog, és a legmagasabb padon a legmagasabb a hő. Mivel a párás levegő még kedvezőbben hat az egészségedre, érdemes egy kevés vizet is önteni a kövekre.

 

Akinek nem ajánlott 

 

A hőnek a szívre gyakorolt hatása miatt a szauna nem ajánlott kardiovaszkuláris problémák esetén, magas vérnyomás esetén pedig orvosi konzultációra van szükség. Várandós anyák, kisebb gyerekek és idősek számára sem ajánlott szaunázni. Edzést követően, bár nagyon előnyös a szauna, vigyázni kell arra, hogy a tested lehűljön, mielőtt a forró levegő hatásának kiteszed.

 

Kellékek Némely fürdőben a belépődíj magában foglalja, hogy a vendégek számára törülközőket, fürdőlepedőket, esetleg fürdőköpenyt is biztosítanak. Ezt érdemes előre megkérdezni, így biztos lehetsz benne, hogy semmit nem kell fölöslegesen magaddal vinni, ugyanakkor semmi szükségeset nem hagysz otthon. Hogy semmi ne maradjon otthon, íme, egy lista a legfontosabb kellékekről, amelyekre szaunázás közben szükséged lesz:  fürdőruha (ha csak szaunázol, és meztelenül, akkor nem feltétlenül), egy vagy kettő nagy törülköző, ásványvíz (2 liter) , strandpapucs, fürdőköpeny, öltözőkulcs – nehogy a szekrényben felejtsd...

 

Ahhoz, hogy nagyszerű szaunaélményben legyen részed, nem árt tudni, mennyi időt célszerű egy-egy alkalommal a melegben tölteni, mennyit a hűvösben pihenni, s egyáltalán: hogyan állítsd össze az egyes szauna köröket.

 

2. Szaunázás közben

 

Első kör

 

Melegben:

 

A legelső alkalommal mindenképpen szorítkozz egy 8-15 perces időlimitre, és figyeld a tested jelzéseit. Ha nem érzed jól magad, hagyd el a kabint, hidratáld magad és pihenj. A vízivás, még ha remekül is érzed magad a szaunában, rendkívül fontos: egy-egy kört megelőzően és követően is figyelj oda a folyadékpótlásra. Szaunázás közben az első izzadságcseppek kb. 2-3 perc után jelennek meg, de 15 perc elteltével majd’ egy liternyi is lehet a folyadékveszteség, ezért nem nehéz kiszáradni, ha nem figyelsz oda. A szédülés és a dehidratáció egyéb jelei már 2% testsúlyvesztéskor is jelentkezhetnek.

 

 

Hidegben:

 

miután elhagytad a szaunakabint, hűtsd le magad egy e célra szolgáló pihenőszobában, de még jobb, ha ezután vagy ehelyett veszel egy hűs zuhanyt vagy megmártózol a medencében. Ha nagyon bátor vagy és a hely lehetőséget kínál rá, télen vehetsz egy hófürdőt is, azaz kimehetsz a mínuszokba és belehempereghetsz a hóba… Mielőtt nekiindulnál a következő körnek, pihenj le egy kicsit, és kortyolgass egy frissítő italt.

 

Második kör

 

Minden újra kezdődik, és még jobban feltölt. De harmadik kör nem feltétlenül szükséges, főként, ha kezdő vagy. Nem érdemes túlterhelned magad, ezért mindig figyelj a tested jelzésére, és tudd, mikor kell abbahagyni. Akkor is, ha a társaságodban a többiek még bírják. Tarts egy kis pihenőt, és inkább várd be őket a medence partján.

 

3. Szaunázás után

 

Csak akkor öltözz fel, amikor már az izzadás teljesen abbamaradt. Igyál sok vizet és egyél egy könnyű, lehetőleg sós vacsorát.

Következő oldal 1
Betöltés...
(4)
Pozitív értékelés (4) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: