Lélek
Frissítve: 2016.05.22.

Hétköznapi stresszoldás

A gyomrodban érzed, hogy mennyi elvárásnak kell megfelelned. Tombol benned a stressz. Előbb-utóbb belebetegszel… S nem tudod, harcba szállj a szorításokkal vagy inkább menekülj. Egyik se jó választás. Inkább oldd a benned felgyülemlő feszültségeket. Megmutatjuk, hogyan.

Mindennapi stressz és oldása.

Stresszes állapotban az agy üzenetet küld a szervezetednek, s kiadja a védelmi hormonoknak, mint az adrenalin és kortizon, a növekedési parancsot. Ezen hormonok hatására megemelkedik a pulzusszám, nő a vérnyomás, az izmok megfeszülnek, a légzés gyorsabbá válik. Az emésztő- és az immunrendszer időlegesen leáll, hogy minden energia a vészhelyzet túlélését szolgálja.

 

Ha gyakran kerülsz vagy hozod magad stresszes helyzetbe – vagyis nő a vérnyomásod, kikapcsol az immunrendszered – az megviseli a szervezetedet. Sőt, nyitottabbá válik mindenfajta bakteriális vagy vírusos fertőzésre.

 

A stressz hozzájárul a szívbetegségek kialakulásához is. Mentálisan és fizikailag is legyengít. És még csak kikerülni sem lehet igazán, kivált a munkahelyen, hiszen az arcod előtt hadonászó főnöködnek aligha fordíthatsz hátat, elmenekülve a helyzet elől. És nem vigasztal, hogy a magából kikelt főnöködben épp akkor ugyanúgy tombol a szorongás és stressz, mint benned. Csak rajtad vezeti le. És te mit tehetsz? Első lépésként végy egy nagy lélegzetet, és olvass tovább…

 

Mozogj

 

Ezerszer olvastad, százszor hallottad már – vagy fordítva –, hogy a stressz csökkentésének leghatékonyabb módszere a rendszeres mozgás. És hányszor pattantál föl a székről, hogy akkor nosza…? Pedig egy edzett és remek fizikai állapotban lévő szervezet számára korántsem jelent akkor gondot a stressz.

 

Érezted már, hogy amikor kirándultál vagy nagyot sétáltál, a gondolataid is megváltoztak, és optimistábban láttad az életed s a világot? Ennek az az oka, hogy a testmozgás endorfinokat termel, olyan vegyi anyagokat, amelyek elősegítik, hogy jobb legyen a hangulatod és derűsebb a gondolkodásod.

 

testmozgás ráadásul megnöveli az agy vérellátását, több oxigénhez jut, és így a gondolkodásod is tisztábbá válhat. Nem véletlen, hogy a szakértők heti háromszori félórás, kissé megerőltető mozgásra ösztönöznek mindenkit, lehet ez futás vagy erősebb gyaloglás is, s bármely sport, ami fizikai megterheléssel jár. A sakk nem. Ám nem véletlen, hogy a sakkmesterek is sportolnak.

 

Lazítsd el az izmaid

 

A masszázsok is jelentősen csökkentik a stresszt, hiszen oldják az izmok feszültségét. Sőt, a vizsgálatok szerint az immunrendszert is erősítik. Persze előfordulhat, hogy éppen nem telik rá, ám ez esetben sem kell lemondanod a regenerálódás ezen nagyszerű formájáról.

 

Ott a kezed, végezd el magad, simogasd végig gyengéd vagy erősebb körkörös mozdulatokkal a lábad, a karod, az arcod, a vállad. Egy pár perc elég is, és meglásd, enyhül a felgyülemlett feszültség.

 

Relaxálj

 

Alkalmazhatsz úgynevezett progresszív relaxációt, izomlazítást is, amely bizonyítottan csökkenti a stresszt. Ehhez nem kell külső segítség. Kezdheted az egyik lábadnál, aztán felfelé a tested különböző izomcsoportjain áthaladva. De kezdheted a fejednél is, csak fokozatosan haladj egy irányba… Íme, mit kell tenned, mondjuk kezdve az egyik lábadnál, a metódus persze minden testrészednél hasonló.

 

  1. Teremts magad körül nyugodt és kényelmes körülményeket.
  2. Fokozatosan húzd össze, feszítsd meg az egyik lábad izmait, és érezd, hogy mind az alsó, mind a felső lábadban megfeszülnek az izmok. A többi testrészed maradjon normális állapotban.
  3. Tartsd így legalább 5-10 másodpercig.
  4. Aztán lazíts, engedd el az izmaid.
  5. Közben koncentrálj magára a folyamatra, és érezd, ahogy a feszültség kisugárzik a lábadból.
  6. Várj legalább 15-20 másodpercet, míg továbblépsz.
  7. Ismételd meg ezt a gyakorlatot a másik lábaddal is, aztán haladj felfelé a különböző testrészeiden, a különböző izomcsoportokon.

 

Naponta ismételd meg a gyakorlatot, legalább 5-10 izomcsoportra kiterjesztve, s ez nem vesz több időt igénybe, mint 20 perc. Ügyelj arra is, hogy közben egyenletesen lélegezz.

 

 

 

 

Lélegezz helyesen

 

Ha megfigyeled magad, bizonyára észreveszed, hogy általában a mellkasodba lélegzel, ám amikor stresszes állapotba kerülsz, röviden és szaporábban veszed a levegőt, mert csak így tudsz gyorsan több oxigénhez jutni. Feszült állapotban a helyes és a mellkasinál nagyobb befogadóképességű úgynevezett hasi vagy rekeszizom légzéssel nyugtathatod meg magad. Ezt azonban gyakorolnod kell. Segítünk. Először is sóhajts egy nagyot és mélyet. Figyeld meg, hogy a hasad is megemelkedet… Ez már jó első élménynek és lépésnek.

 

A rekeszizomlégzés gyakorlásának fázisai:

 

  1. Helyezd a kezed a mellkasodra és a hasadra.
  2. Lélegezz be mélyen az orrodon keresztül. Ügyelj arra, hogy a kezed érezze, amint a hasad emelkedik, de a mellkasod nem.
  3. Lélegezz ki, nagyon lassan, érezd, ahogy a hasad visszahúzódik.
  4. Ismételd meg négyszer-ötször.

 

Meditálj

 

A szerzetesrendek körében rendszeres és bevett szokás, ám a meditáció azokon is segíthet, akik nem vallásosak. Mert enyhíti a stresszt, függetlenül attól, hogy hívő vagy nem hívő az, aki meditál. Íme, néhány egyszerű meditációs gyakorlat, amely segít ellazulni és megnyugodni.

 

⇒ Képzelj el egy boldog helyet:

 

a meditáció során használd a fantáziádat, válassz magadnak egy helyszínt, ami nyugodt és békés, lehet ez egy erdő mélye vagy egy tengerpart, esetleg egy családi összejövetel… szép lassan és részletesen fantáziálj, lásd az apró részleteket is, érezd az illatokat, halld a hangokat… merülj alá a boldogságba, néhány perc, és megnyugszol.

 

⇒ Képzeld magad királynak:

 

mármint gondold végig az életed, s válaszd ki azt a szituációt, amikor úgy érezted, te vagy a legjobb, a legboldogabb, a legnagyobb, hogy ez aztán a „királyság”… Ez alighanem mindig valamilyen mámorító sikerélményhez fog kötődni. Nyugi, mindenkinek van ilyen az életében. És akkor ülj le, és nyugodtan, semmi mással nem törődve, pillanatról pillanatra éld át újra, idézd fel részletesen. Érezni fogod, ahogy a testedet átjárja a nyugalom és a megelégedettség. Tedd meg ezt többször is, ugyanazzal a felidézett szituációval. S ha valami baj vagy stressz ér, hívd elő ezt a gondolatodat, emlékedet, meglásd, a szervezeted emlékezni fog rá, miként reagált, és akkor is ezt fogja tenni.

 

⇒Legyen egy mantrád-varázsigéd:

 

sok vallás, köztük a buddhizmus, a kereszténység és a judaizmus használ mantrákat. A mantra egy olyan ismételt szó vagy rövid kifejezés, amely mintegy pihentető imaként szolgál. Nem kell a mantrához se hívőnek, se a varázsszavadnak vallási eredetűnek lennie. A varázsigéd mormolása kikapcsolja az agyad, pihenteti, valójában kitisztítja s megszabadítja az éppen aktuális és kínzó gondolatoktól. Ebben van az ereje és értéke is. S ezért hasznos stresszes időkben.

 

Fotó: flickr.com by almee heart , flickr.com by david jubert

 

Következő oldal 1
Betöltés...
(5)
Pozitív értékelés (5) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: