Fitnesz
Frissítve: 2015.12.08.

Vigyázz, kész, fuss! Téli tippek.

Nyáron is könnyű kifogást találni, de télen még könnyebb: túl hideg van, túl sötét, túl csúszós az út…  Pedig télen is egészségesebb a szabad levegőn futni, mint egy rettegetten unalmas futópadon szenvedni. Mutatjuk, mire ügyelj, hogy minél élvezetesebb legyen a téli futásod.

Légy látható

 

Ez a biztonsági alapszabály, ha sötétedéskor veszed fel a nyúlcipőd. Amennyire nem kell ezt megmagyarázni, annyira könnyű megfeledkezni róla. Pedig elég egy fényvisszaverő szalag a karodra, vagy a lábadra, nem zavaró, nem nehéz, ám életet menthet. Minden autós tudja, hogy a gyalogosok szinte láthatatlanok a sötétben, még városi körülmények közepette is. S azt is, hogy ha a gyalogos látja a közeledő járművet, az nem jelenti azt, hogy a gyalogost is látja a jármű vezetője. Egy fényvisszaverő szalag már 200 forintért kapható…

 

Öltözz rétegesen

 

Télen futás közben könnyű kimelegedni és zavaróbb megizzadni. Ezért okos, ha rétegesen öltözködsz. Alulra több rétegben vékony és kevésbé nedvszívó ruházatot végy magadra. Ha az alsó réteg nem tiszta gyapjú, hanem némiképp műszálas, kevésbé szívja majd magába a nedvességet és tapad a testedre. A felső-külső réteg azonban legyen szél és nedvességálló. A sapka minősége különösen fontos, hisz a futás közben a testhő közel fele a fejbőrödön át távozik, párolog el.

 

Lépj rövidebbeket

 

Ha nedves, kissé csúszós az út, okosan teszed, ha nem nagyokat, hanem kisebbeket lépsz futás közben. Ez azért lényeges, mert így a lábad közelebb marad a tested súlypontjához, így stabilabb marad az egyensúlyod és biztonságosabb a mozgásod, még ha szaporázod is a lépteidet.

 

Hidratálj, mintha nyár lenne

 

Meglepetés? A folyadékpótlás télen is ugyanolyan fontos, mint a melegebb időszakokban. Lehet, nem érzed majd, hogy izzadsz, de hidd el, akkor is folyadékot veszítesz. Ha nem pótolod, kiszáradsz. Ennek pedig izomgörcs, fejfájás, fáradtság lesz az ára. Épp ezért időnként igyál egy kicsit, ne várd meg, míg szomjas leszel, mert az már a kiszáradás jele. Futás előtt is, egy órával, igyál legalább két deci vizet, s amikor befejezted az edzésed, fél órán belül ugyanennyit. Futás közben pedig langyos vagy meleg teát kortyolgass.

 

Tedd boldoggá a lábad

 

Hogyan? Hát egy jó futócipővel. Legyen vízálló, kellően rugalmas, de ne legyen szűk, mert az elszorítja a bőrereket, és fázni fog a lábad. Ugyanakkor tág se, mert akkor lötyög majd benne a lábad és cipő így kevésbé szigetel. Ügyelj rá, hogy a talpbordázata is feleljen meg a téli körülményeknek. A szakemberek szerint a jó futócipő egy fél számmal nagyobb az utcai cipőnél.

 

Melegíts a hidegben?

 

Hideg időben az izmok és az inak kevésbé rugalmasak, így érzékenyebbek a sérülésekre. Ezért fontos a dinamikus bemelegítés. Ezt megteheted otthon is, indulás előtt, de a terepen is. Itt kezdhetsz egy 5-10 perces nagyon (!) lassú futással, s folytathatod a bemelegítő gyakorlatokkal. Aztán már nekieredhetsz… persze csak kellő körültekintéssel. A futás végén se feledkezz meg a levezető és nyújtó gyakorlatokról, de ezt nem muszáj odakint, a hidegben tenned, sőt, nem is ajánlott - hatásosabb a lépcsőház vagy az otthon melegében.

 

Következő oldal 1
Betöltés...
(2)
Pozitív értékelés (2) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: