Étrend
Frissítve: 2017.07.13.

Egy kis kiszáradás – sok kis kellemetlenség

Veszítsd el mindössze a szervezeted vízháztartásának 1,5 százalékát, és máris fordulóponthoz érkeztél. Kezdődik a kiszáradás. Nemcsak kellemetlen lesz a leheleted, nemcsak megfájdulhat a fejed, de figyelmetlenebbé válhatsz, és ez végzetes is lehet, például vezetés közben. 

1. Rossz a lehelet

 

Könnyű megfeledkezni arról napközben, hogy vizet igyál, főleg egy zsúfolt, megterhelő napon. Erről magad is meggyőződhetsz, ha a nap végén buszra szállva a melletted álló kinyitja a száját és beszélni kezd… A nyál igen fontos antibakteriális szerepet tölt be. Ha kiszárad a szád, felszaporodnak a baktériumok, amelynek érezhető következménye a kellemetlen lehelet. Igyál hát eleget, a mások és a magad érdekében. Már ha nem akarsz összeszorított szájjal közlekedni.

 

2. Tönkretett edzés

 

Már az enyhe kiszáradás is hátrányosan hat edzés közben az erőfeszítéseidre. Két százalékos kiszáradás tíz százalékos teljesítményromlást eredményez. Kevesebb gyakorlat után érzed magad annyira fáradtnak, mint akkor, amikor megfelelően gondoskodsz a folyadék-utánpótlásról. A hiány miatt a szervezet oda csoportosítja át a folyadékot, ahol arra a legnagyobb szüksége van, elvonja akár az izmokból is, s ez bizony izomgörcsöt okozhat. Ha pedig a verejtékkel nátriumot és káliumot is veszítesz, akkor még nagyobb az esélyed rá.

 

3. Kiszárad a bőr

 

A víz a bőrt belülről kifelé hidratálja… ha megfeledkezel a folyadékpótlásról, ráadásul napközben kávézgatsz, este meg még edzeni mész – csak ártasz magadnak. A koffein vízhajtó, az izzadás dehidratál, a bőröd meg kiszárad…

 

4. Figyelmetlen vezetés

 

Persze, hogy nem iszol vizet (sem), mielőtt a munkanap végeztével hazaindulsz, hisz nincs kellemetlenebb, mint amikor egy dugóban az ember mosdóért kiáltana… Logikus. Megelőzöd a bajt. Ám egy kutatás során kiderült, hogy azok, akik dehidratált állapotban vezetnek két órát, dupla annyi hibát vétenek, mint azok, akik gondoskodtak a kellő folyadékbevitelről. Ugyanolyan figyelmetlenekké váltak, mint ha 0,08%-os véralkoholszinttel vezettek volna. Ezzel jelentősen kockáztatva egy közlekedési baleset bekövetkeztét.

 

5. Fáradtság és ingerlékenység

 

Ha délutánra elfáradsz és csökken a koncentrációs képességed, lehet, hogy a kiszáradás az oka. Folyadékhiányos állapotban ugyanis csökken a vérnyomás, a pulzusszám emelkedik, a vér áramlása az agy felé lelassul. Az izmaid is megérzik a vízhiányt. Summa summarum: ülve is fáradtnak érzed magad.

 

 Házsártos vagy? Igyál egy pohár vizet, és megváltozik a hangulatod. A kiszáradás egyik neurológiai következménye lehet az ingerlékenység.

 

6. Fejfájás és szédülés

 

Nemcsak az izmok, de az agy is kevesebb vérhez jut, ha akadozik a folyadékbevitel, ezt pedig a fejfájás, sőt akár egy hirtelen feltörő migrén is jelezhet. Rosszabb esetben enyhe mentális zavar léphet fel, szédülés, ködös látás is. Igyál gyorsan egy-két pohár vizet, s enyhülnek a tünetek.

Következő oldal 1
Betöltés...
(3)
Pozitív értékelés (3) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: