Fitnesz
Frissítve: 2016.07.24.

A zumba ritmusa

Azt mondom zumba, s azt hallod szamba? Nem is tévedtél sokat, egész közel állsz a valósághoz...

Zumba fitnesz - táncold át az életed...

A zumba egy tánc-edzésprogram, melyet Beto Perez, egy kolumbiai táncos és koreográfus alkotott az 1990-es években. Ez a latin ritmusokon és tánclépéseken alapuló aerobik fitnesz-program hivatalos formát öltve (Zumba Fitness LCC) 2001-ben indult el az Egyesült Államokban, és azóta meghódította a világot. Jelenleg 180 országban és 200 000 különböző helyszínen tartanak zumba-órákat.

 

Igaz, a szamba származási helye nem Kolumbia, hanem Brazília, de mégis sokak számára kedvelt latin ritmus a zumba-edzéseken. A zumba szó maga pedig kimondottan ennek az új fitnesz kezdeményezésnek az elnevezése, nem titkolva a szamba, rumba, mambo és egyéb latin táncformákkal való kapcsolatát.

 

A zumba formula

 

A zumba egy a gyakorlatban jól bevált stratégia alapján kidolgozott program, még akkor is, ha kicsit a véletlen szüleménye. Beto Perez, a zumba alapítója, a 90-es években aerobikedző volt Kolumbiában. Egy nap otthon felejtette a kazettát, melyen az edzéshez szükséges dalok voltak. Hogy az óra ne maradjon el, bevitte az autójából a kedvenc kolumbiai és egyéb latin zenéből álló válogatását.

 

Meglepetésére ez a zene olyan inspirálóan hatott az aerobikozókra, hogy ettől kezdve, közkívánatra, ez lett az edzés zenei stílusa.

 

Beto felismerte, hogy a tánc legfontosabb eleme a zene. A zumba-koreográfiák a zene lüktetésével teljes összhangban készülnek, kihasználva minden zenei motívumot, szerkezeti elemet, figyelembe véve a ritmikai hangszerek egyediségét, sőt, még az apró hangszerelési eltéréseket  is. A zumba-oktató mozdulatsorozatainak utánzását pedig a tudatosan megtervezett koreográfia segíti.

 

Ugyanahhoz a zenei mondathoz mindig ugyanaz a tánclépés vagy mozdulat tartozik; vagyis már a legelső alkalommal is élvezheted a táncot.  Minél többször ismétlődnek a zenei és mozdulat-frázisok, annál magabiztosabban rázhatod magadat a ritmusra.

 

Milyen zene szól a zumba-órán?

 

Mivel a zene a legmeghatározóbb eleme a zumba-edzésnek, a zumba-oktatók igen komolyan veszik az óra zenei anyagának összeállítását. A Zumba Corporation álláspontja az, hogy minél több ország és kultúra dala szólaljon meg a zumba-órákon. A javasolt arány, hogy 70 százaléka a daloknak legyen nemzetközi eredetű, a maradék pedig lehet hazai zene. A hazai alatt a pop, rock vagy hip-hop értendő.

 

 

A négy leggyakrabban előforduló ritmus a salsa, a merengue, a kumbia és a reggaeton, de nagyon népszerű a szamba, a flamenco, a tangó és a hastánc is. Sőt, a legújabb trend a fúziós dallamok beiktatása, amikor egyazon számon belül többféle alapritmus is keveredik. Ez igazán érdekessé tudja tenni a koreográfiát még a legrutinosabb táncosok számára is.

 

Lehet fogyni a zumbától?

 

Az én teóriám az, hogy az a fitnesz-forma fogyaszt, amely olyannyira megkedvelteti a mozgást, hogy rendszeresen visszatérsz az edzésekre.

 

Sok fittségre vágyó ember a zumbában találja meg a mozgás igazi örömét. Az óra célja, hogy a percek elrepüljenek, és ne az időre vagy a teljesítményre koncentrálj, hanem a zenére és a mozdulataidra. Sok zumbázó számára ez egyfajta művészet és önkifejezési forma is lehet.

 

Egy átlagos, 60 perces zumba-órán 800-900 kalóriát lehet elégetni. A playlist megfelelő összeállításával állandóan váltakoznak a magas és az alacsonyabb intenzitású gyakorlatok, így maximalizálni lehet az energiafelhasználást.

 

A zumba-divat

 

A zumba elterjedésével és népszerűsítésével a zumba-ruhák viselete szinte divattá vált. A zumba cég floridai központjában hivatásos divattervezők jönnek elő újabb és újabb kollekcióval.

 

A legtöbb zumbázó előszeretettel viseli ezeket a színes, ötletes és szexis ruhadarabokat az órán, de azon kívül is. Természetesen bármilyen kényelmes, sportos öltözet megfelel az órákra. A lényeg, hogy ne feszélyezzen mozgás közben; és az sem árt, ha szépnek, üdének vagy kívánatosnak érzed magad a zumba-cuccokban. Ez mindenképpen az egyik sajátossága lehet a zumba-légkörnek.

 

  • A megfelelő cipő viselete nagyon fontos a zumba-edzésen is. A sok forgás miatt olyan cipő ajánlott, mely jól csúszik a parkettán.

 

Minél kevésbé tapad a cipő talpa a padlófelülethez, annál könnyebbnek érzed magad, és a térd- és bokaízületed is kevésbé terhelődik. Léteznek speciális zumba-cipők a piacon, de bármilyen tánc- és fitneszcipő alkalmas, különösen, ha van egy a forgást segítő, általában kör alakú, simára kidolgozott rész a cipő talpán.

 

Amennyiben nem akarsz új cipőt vásárolni új hobbidhoz, akkor ajánlatos legalább egy pár cipő-zoknit beszerezni. Ez egy sztreccses anyagból készült pánt, ami a cipőre felhúzva elősegíti a csúszást, a forgást és az oldalirányú mozgásokat.

 

Finesz és fitnesz

 

 A legtöbb zumba-órán több mint 100 guggolást, álló helyzetben történő hasprést, számtalan törzshajlítást, lábemelést és erő támadóállást végzel, még akkor is, ha a táncos, bulis hangulat erről eltereli a figyelmedet.

 

► Ezért saját érdekedben érkezz időben a bemelegítésre, és ne hagyd ki a lazítást sem a végén.

 

► Próbálj ki több zumba-órát is. Minden oktató egy kicsit más, eltérő zenei ízléssel, stílussal, kevesebb vagy több hangsúlyt helyezve a fitnesz elemekre. És ne félj attól, hogy nem tudsz táncolni. A zumba végül is egy fitnesz-forma, amely a folyamatos mozgásra alapul.

 

► Ha egy lépés nem megy, csinálj helyette egy másikat. Ha elveszted egy pillanatra a ritmust, akkor menetelj helyben, és amikor készen állsz, kapcsolódj be újra. Ha nem akarsz forogni, maradj egyhelyben. Csak ne hagyd abba a táncot!
 

 

 

Lénárt Éva

okleveles zumbaoktató
Maryland, USA
evalenart.zumba.com

 

Fotó: zumba.com

Következő oldal 1
Betöltés...
(17)
Pozitív értékelés (17) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: