Lélek
Frissítve: 2016.04.27.

A magány károsítja az egészséget

Nem is akárhogy. Egy új kutatás szerint még rosszabb is lehet, mintha kihagynád az edzést és szemét kaján élnél…

Nyilvánvaló, ha rendszeresen hanyagolod a testmozgást és sok cukros-zsíros-finomított ételt eszel, azzal ártasz az egészségednek.

 

Azt azonban már kevesebben tudták, hogy az ember szociális élete is nagy hatással van arra, mennyire egészséges. És még kevesebben gondolták, hogy ilyen mértékben.

 

Egy új kutatás, amelyet a Yorki Egyetemen végeztek, annak eredt a nyomába, hogy a magánynak (amit a pszichológusok úgy definiálnak, mint a negatív érzést, amikor az emberek boldogtalanok a társas kapcsolataikban), milyen hatása van a testi egészségünkre.

 

A tudósok a témával foglalkozó szakirodalmat tüzetesen átnézve 23 tanulmány eredményeit vetették össze, és meglepő felfedezésre jutottak:

 

a vártnál sokkal szorosabb kapcsolatot találtak a társas élet és az egészség között.

 

A magány többek között a koronáriás szívbetegség és a sztrók esélyét is megnövelte, előbbit 29, utóbbit 32 százalékkal. Kiderült az is, hogy a nem kielégítő társas élet olyan súlyos stresszfaktor, mint a szorongás vagy a tartós munkahelyi stressz.

 

A kutatók úgy vélik, a magánynak három okból kifolyólag lehet ennyire súlyos egészségügyi hatása.

 

⇒ Egyrészt, mert általában tönkrevágja a normálisan aktív életvitelünket. Ha viszont elszigetelve érezzük magunkat, nagyobb az esélye annak, hogy kihagyjuk az edzést, elkezdünk dohányozni, és közben hanyagoljuk az egészségügyi szűréseket, kevesebbszer keressük fel az orvost.

 

⇒ Másrészt, közvetlen fizikai hatása is van annak, ha magányosak vagyunk: gyengül az immunrendszerünk, ezáltal pedig kevésbé leszünk képesek megküzdeni a bennünket érő káros stresszel.

 

⇒ Harmadrészt pedig a keserű egyedüllét depresszív hatású, amelynek szintén súlyos egészségromboló következménye lehet.

 

A megoldás? Talán az első faktor az, amin magunk is a legkönnyebben tudunk változtatni. Először is éljünk aktív életet, másodszor pedig vegyük rá magunkat és menjünk közösségbe edzeni.

 

Válasszunk olyan sportot, amit szívesen végzünk, és keressünk egy edzőtársat vagy csoportot. Így a fizikai aktivitást összeköthetjük azzal, hogy más emberek társaságában tesszük, akik velünk együtt izzadnak és küzdenek. Meg fogjuk látni, az öltözőben vagy edzés közben váltott néhány barátságos szó is milyen jó hatással lesz a testi-lelki egészségünkre.

 

Következő oldal 1
Betöltés...
(5)
Pozitív értékelés (5) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: