Lélek
Frissítve: 2016.03.07.

A káromkodás egészséges – és még fogyni is lehet tőle?

Enyhíti a fájdalomérzetet, ha káromkodsz, és segítségével jobban bírod az edzést is. Mutatjuk, hogyan szitkozódj egészségesen.

Káromkodás segít megnyugodni.

Ismered azt az érzést, amikor ráütsz a kormánykerékre, vagy belerúgsz a szekrény sarkába, és a csuklódba vagy a lábujjadba nyilalló szörnyű fájdalom egy cifra káromkodással szakad ki belőled? Nos, ez egy természetes reakció, amelynek hatására gyorsan és jelentősen csökkenhet a fájdalomérzet.

 

Most képzeld el a következő helyzetet is. Az edzőteremben izzadsz, hogy 45 percen át változatos módon és eszközökkel kínozd magad. A 32. percben jársz. Éppen abban a szakaszban, amikor a kezdeti lendület már régen alábbhagyott, de még kellően sok idő van hátra ahhoz, hogy beláthatatlannak érezd a végét. A hasad ég, a karod már nem is érzed, az edződ folyamatosan üvölt. Azon gondolkodsz, hogy feladod. Eleged van.

 

És akkor hirtelen egy hangos bassz… kezdetű mondatba sűríted az érzéseidet. A szemed káprázik, a tested erőre kap, csinálod, csinálod, és szinte észrevétlenül elröpül az a maradék tizenvalahány perc. Nemcsak, hogy végigcsináltad az edzést, de még le is győzted saját magad. Ugrottál egy szintet.

 

A káromkodás fájdalomenyhítő hatásáról számos vizsgálati eredmény tanúskodik. Egy kísérletben megfigyelték, mennyiben módosítja az emberek észlelt fájdalomérzetét, ha káromkodnak, miközben jeges vízbe kell mártaniuk a kezüket.

 

A kísérletben résztvevők egyik csoportját arra kérték, hogy szitokszavakat ejtsen ki a vizes próba közben, míg másik csoportjuk semleges szavakat mormolt. Az eredményekből pedig kiderült, hogy a káromkodóknak nagyobb volt a fájdalomtűrő képessége, és ezzel párhuzamosan kisebb mértékű fájdalomról számoltak be, mint a nem-káromkodók.

 

A fájdalomcsillapítás szempontjából az sem mindegy azonban, hogy milyen gyakran élsz káromkodással a mindennapi megnyilvánulásaid során. A jótékony hatás ugyanis meredeken csökken, ha a beszéded jellemzően tele van „csúnya szavakkal”.

 

Ezért tartalékold a szitokszavaid azokra az esetekre, amikor valóban szükség van rájuk.

 

Szóval meg tudsz csinálni ma egy kőkemény hasizom edzést? Hát hogy a fenébe ne!

 

Fotó: shutterstock.com

 

Következő oldal 1
Betöltés...
(4)
Pozitív értékelés (4) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: