Wellness
Frissítve: 2016.05.17.

A friss lehelet titkai - 7 tipp, hogy megszabadulj a szájszagtól

Legyen szó kellemetlen reggeli vagy átható napközbeni szájszagról, olykor mindenkinek rossz a lehelete.

Mitől lesz friss a lehelleted.

Amilyen könnyen jön ez a probléma, sokszor épp olyan nehéz szabadulni tőle. Van, akinek az alaposabb fogmosás és szájöblítés jelenti a megoldást, másoknak fogászati kezelésre van szüksége, megint másoknak pedig egyéb, más szervet érintő probléma vagy betegség a szájszag eredője, és ennek megfelelő terápiára van szükség. Olykor pedig csak a vacsoránk a ludas. Alábbi tippjeink abban segítenek, mit tehetünk a hétköznapokban a friss lehelet érdekében.

 

1. Mosás és öblítés

 

A szájüregben megbúvó kórokozókkal azért nem könnyű felvenni a harcot, mert az táplálja őket, ami minket is táplál, vagyis az étel, amit megeszünk. Ezért a legfontosabb, hogy a szájüregünket időről időre megtisztítsuk.

 

S bár szájvízzel is megpróbálhatod kiirtani a rossz szagért felelős baktériumokat, ez önmagában nem oldja meg a dolgot: a baktériumok időről időre visszatérnek. Így a napi legalább kétszeri alapos fogmosást nem szabad elbliccelni. Ha emellett naponta egyszer szájöblítőt használsz, sokat teszel a fogaid és az ínyed egészségéért és a friss leheletért.

 

2. Tisztítsd meg a nyelved

 

A nyelv érdes felülete tökéletes terep arra, hogy a lepedékben megtapadt ételmaradékok, elhalt sejtek és az ezekből élősködő baktériumok szájszagot okozó gázokat produkáljanak. Ezért fontos, hogy minden fogmosásnál a nyelved is megtisztítsd, miután végeztél a fogakkal.

 

Használhatod hozzá a fogkeféd, de még hatékonyabb, ha nyelvtisztítót alkalmazol, amellyel még könnyebben eltávolíthatod a lepedéket. Némely 2-az-1-ben típusú fogkefe a hátoldalán nyelvtisztításra alkalmas felülettel kapható.

 

3. Tartsd nedvesen a szájüreged

 

A kellemetlen reggeli lehelet oka az, hogy alvás közben a szervezetünk kevesebb nyálat termel, mint napközben (hiszen eszünk, iszunk, beszélünk), a nyál viszont természetes módon megtisztítja a szájüreget az ételdarabkáktól és baktériumoktól is.

 

Éjszaka azonban a kevesebb nyál miatt felszaporodnak a baktériumok. A szájszárazságban szenvedőknek éppen ezért napközben is kellemetlen a leheletük.

 

Amit első körben tehetünk ez ellen, az a reggeli fogmosáson és szájöblítésen túl a sok vízivás, illetve a mentolos cukorka és a rágógumi, amelyek ösztönzik a nyáltermelést. Ezek azonban csak átmeneti megoldások.

 

4. Ne hagyatkozz kizárólag a rágógumira

 

Mert bár a mentolos cukorka és rágógumi elfedik a szájszagot, úgy működnek, akár a parfüm: nem helyettesítik a tisztálkodást. Egy kis ideig illatosabbá teszik a leheletet, de a szag idővel áttör… Ráadásul, ha cukrot is tartalmaznak, azzal csak újabb táptalajt szolgáltatnak a szaporodó baktériumoknak.

 

5. Ételek és italok

 

Közismert, hogy a fokhagymás és hagymás ételektől kellemetlenné válik a leheletünk. Azt azonban már kevesen tudják, hogy a hús fogyasztása is szájszagot hagyhat maga után. A húscafatok hajlamosak megtapadni az ínyen vagy a fogak közé, tömések, koronák alá beszorulni, ami nagyon vonzza a baktériumokat.

 

Segíthetsz a helyzeten, ha étkezés után vízzel kiöblíted a szád, ezzel ugyanis lesöpörheted, azaz lemoshatod az ételdarabkák és a baktériumok egy részét.

 

A zöld tea az antibakteriális összetevői révén szintén hatásos a friss leheletért folytatott küzdelemben. Ugyanúgy a C-vitaminban gazdag gyümölcsök (narancs, dinnye, bogyós gyümölcsök), ezt a vitamint nagyon nem kedvelik a kórokozó baktériumok.

 

A nyers, ropogós gyümölcsök és zöldségek is jó szolgálatot tehetnek, a rostjaik segítenek megszabadulni a rejtett helyeken megtelepedő ételmaradékoktól, s emellett a nyáltermelésre is serkentően hatnak.

 

A sok protein és kevés szénhidrát fogyasztását előíró diéták azonban nem tesznek jót a leheletnek. Ha ugyanis 100 grammnál kevesebb szénhidrátot fogyasztasz nap mint nap, azzal olyan metabolikus állapotot idézel elő, hogy a szervezeted zsírt éget a cukor helyett. Ez pedig szájszagot okoz.

 

6.Tedd le a cigarettát

 

A dohányzás által ugyanis nemcsak, hogy jó néhány kemikáliából álló koktélt eresztesz szét a szádban, de fogékonyabbá teszed magad a szájüregi fertőzésekre és megbetegedésekre is. Pluszban pedig a cigaretta szárítja a szájüreget, az meg elősegíti a baktériumok szaporodását.

 

7. Ne félj a fogorvostól

 

Ha hetek óta nem ettél fokhagymát, minden étkezés után nyers almát rágcsálsz, rendszeresen és alaposan végzed a napi fogápolást, mégis bűzlesz, amint kinyitod a szád… akkor itt az ideje, hogy felkeresd a fogorvosod.

 

Lehet, hogy csak egy professzionális tisztításra, fogkőeltávolításra van szükséged, és lehet, hogy más a probléma forrása, de mindenképpen akkor jársz a legjobban, ha ez mielőbb kiderül. Mert a megfelelő kezelés meghozza a várt eredményt: a kellemesen friss leheletet.

 

Fotó: shutterstock.com

Következő oldal 1
Betöltés...
(4)
Pozitív értékelés (4) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: